Kneipp® geeft hoge prioriteit aan duurzaamheid. Met haar Sustainability taskforce stelt het merk ambitieuze doelen die continu getoetst worden. De strategie richt zich op:
Een duurzame productie: met maatregelen om het watergebruik, stroomgebruik en de Co2-uitstoot tot een minimum te realiseren. Kneipp gebruikt bijvoorbeeld stroom op basis van waterkracht en heeft een energie-efficiënt ventilatiesysteem.
Duurzame verpakkingen: Kneipp heeft ambitieuze doelstellingen voor vermindering en verduurzaming van verpakkingsmateriaal. Alle kunststof verpakkingen gaan over naar gerecycled kunststof en worden uiteindelijk vervangen door nog duurzamere plasticvrije alternatieven*. Ook het papier wordt vervangen door bleekvrije en boomvrije alternatieven.
* Om een voorbeeld te geven. Kneipp past sinds 2020 geen plastic vensters meer toe in de geschenksets. Ook de Kneipp geurstokjes zijn binnenkort in verpakkingen zonder plastic vensters verkrijgbaar.
Duurzame ingrediënten: Kneipp geeft de voorkeur aan lokale grondstoffen (uit Duitsland en Europa) en hanteert strenge inkooprichtlijnen ten aanzien van arbeidsomstandigheden en het in stand houden van de ecologische omgeving. Kneipp ondersteunt daarnaast diverse fair trade projecten en is partner van het WWF.
Sebastian Kneipp: “Nature has provided us generously with everything we need to remain in good health.”